Jak urządzić funkcjonalny garaż?

Zapewne niejednemu posiadaczowi samochodu marzy się przestronny garaż. Jak zatem urządzić tę przestrzeń, tak aby była komfortowa w użytkowaniu – ciepła, bezpieczna i dopasowana do naszych potrzeb? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę i jakie rozwiązania wybrać.

Dobry plan to podstawa działania. Zanim więc przystąpimy do budowy, bądź też remontu naszego garażu, powinniśmy przemyśleć, w jaki dokładnie sposób przeprowadzić całą inwestycję. Warto wziąć tu pod uwagę m.in. lokalizację obiektu, specyfikę działki, ilość dostępnego miejsca na podjeździe, a także konstrukcję bramy garażowej oraz sposób jej montażu.

Razem czy osobno?

W przypadku nowych domów jednorodzinnych stoimy zazwyczaj przed pytaniem – garaż wkomponowany w bryłę budynku czy też stanowiący osobny obiekt? Oba te rozwiązania mają swoje wady i zalety. Plusem garażu połączonego z domem jest przede wszystkim oszczędność miejsca, a także możliwość wykorzystania znajdującej się nad nim przestrzeni na cele mieszkalne. To również wygoda i komfort użytkowania – do pomieszczenia stanowiącego integralną część budynku łatwo można się dostać, zazwyczaj bez konieczności wychodzenia na zewnątrz. Wady tego typu inwestycji to zaś przede wszystkim ograniczenie powierzchni użytkowej domu oraz potrzeba wykonania dodatkowych wykopów i izolacji przeciwwilgociowej, gdy garaż zbudowany jest w podpiwniczeniu.

Jednocześnie optymalnie jest, jeśli garaż i pomieszczenia mieszkalne będą rozdzielone termicznie, gdyż w mieszkaniach panuje zazwyczaj wyższa temperatura. Trzeba też pamiętać, że ogrzewanie garażowej przestrzeni mija się z celem, ponieważ przy otwieraniu bramy ogrzane powietrze „ucieka” na zewnątrz, co generuje straty cennego ciepła.

Jeśli dysponujemy dużą działką, garaż – co jest mniej popularnym rozwiązaniem – można zlokalizować jako obiekt wolnostojący. Wówczas jego powierzchnia użytkowa może być większa, a więc, poza samochodem, swobodnie schowamy w nim również np. sprzęt i meble ogrodowe. Do wad zaliczyć trzeba wyższe koszty takiej inwestycji, a także konieczność załatwienia dodatkowych formalności – pozwolenia na budowę lub zgłoszenia budowy.

Brama dobrze dobrana

Tak, jak w przypadku domu nieodzownym elementem są drzwi zewnętrzne, tak dostępu do garażu strzeże brama. Powinna być ona łatwa w obsłudze, funkcjonalna, bezpieczna a zarazem energooszczędna. Przede wyborem konkretnego rodzaju konstrukcji musimy przede wszystkim sprawdzić ilość dostępnej przestrzeni na podjeździe. Tam, gdzie jest jej niewiele, bądź też budynek zlokalizowany jest blisko ulicy, najlepiej sprawdzi się brama segmentowa. Jej segmenty poruszają się w pionowych prowadnicach i są chowane pod stopem. Przekłada się to na oszczędność miejsca i pozwala na zaparkowanie samochodu bezpośrednio przed garażem.

Garaż często wykorzystujemy również do przechowywania np. rowerów, motocykla lub kosiarki. Łatwy dostęp do nich, bez potrzeby otwierania całej bramy, uzyskamy dzięki zastosowaniu konstrukcji segmentowych górnych z drzwiami przejściowymi lub też segmentowych bocznych z możliwością częściowego otwarcia.

Pod uwagę należy wziąć także energooszczędność wyrobu. Jeśli garaż nie jest połączony z domem, wystarczy brama nieocieplana. W przypadku przestrzeni garażowej wkomponowanej w bryłę budynku konieczne będzie jednak uwzględnienie parametrów termicznych – gdy brama nie jest dostatecznie ciepła, to wnętrza łatwo będą się wychładzać, co z kolei przełoży się na wzrost rachunków za ogrzewanie. Producenci stosują różnorodne rozwiązania zwiększające termoizolacyjność konstrukcji – ma tu znaczenie nie tylko grubość pancerza, lecz również pozostałe elementy, jak np. wypełnienie paneli pianką poliuretanową oraz zastosowanie uszczelek między segmentami, a także na łączeniach bramy z posadzką i ościeżnicą.

Postaw na dobry montaż

Brama jest tym cieplejsza, im niższy jest jej współczynnik przenikania ciepła (U). Optymalnie, jeśli wartość ta nie jest wyższa niż 1,4 W/(m2K). Nawet najwyższej jakości wyrób nie będzie jednak spełniał swojej funkcji, gdy zostanie nieprawidłowo zamontowany. – Trzeba mieć na uwadze, iż to właśnie dobry montaż jest ostatnim etapem inwestycji w bramę garażową, drzwi czy okna. W przypadku bramy, szczególną uwagę należy zwrócić na odpowiednie zaizolowanie tych miejsc, które generować mogą straty ciepła – a więc newralgicznych przestrzeni, gdzie konstrukcja styka się ze ścianą oraz posadzką – mówi Zdzisław Maliszewski, doradca ds. technicznych i normalizacyjnych Związku POiD, organizatora kampanii edukacyjnej „DOBRY MONTAŻ”.

Najlepiej korzystać z usług fachowych ekip montażowych, rekomendowanych przez producenta wybranego rozwiązania. Dobrzy monterzy powinni być wyposażeni w profesjonalne narzędzia i materiały izolacyjne, dzięki czemu ich praca przebiegnie sprawnie, a my będziemy mogli cieszyć się z bezproblemowego użytkowania trwałego i funkcjonalnego wyrobu.

Wyposażenie garażu

Własny garaż to nie tylko wygodne parkowanie samochodu. To także sposobność do stworzenia małego domowego warsztatu, gdzie z dala od codziennych obowiązków można w spokoju pomajsterkować, czy też samodzielnie wykonać drobne naprawy i modernizacje. Dokonując zatem wyboru między obiektem wolnostojącym, a umiejscowionym w bryle budynku, warto także wziąć pod uwagę wygospodarowanie przestrzeni na stół (lub blat) warsztatowy oraz na umieszczenie szafek i półek z narzędziami. Na rynku dostępne są w pełni wyposażone szafki warsztatowe – znajdziemy w nich m.in. klucze płaskie, nasadki, wkrętaki, bity, młotki czy pilniki.

Dobrze zaprojektowany i wyposażony garaż to duża wygoda oraz wiele dodatkowych możliwości samodzielnego wykonywania napraw i modyfikacji.  To trafiona inwestycja, która pozwala aktywnie spędzać czas i w wielu sytuacjach efektywnie oszczędzać pieniądze.

 

***

Ogólnopolska kampania edukacyjna „DOBRY MONTAŻ" to organizowana przez Związek POiD akcja, promująca wśród inwestorów indywidualnych ideę prawidłowej instalacji wyrobów stolarki budowlanej. Partnerami „DOBREGO MONTAŻU" są firmy: AIB, FAKRO, GERDA, HÖRMANN, KLIMAS WKRĘT-MET, OKNAALUMINIOWE.PL, PORTA KMI POLAND, PROLINE, ROTO, SOUDAL i VETREX.

***

Opis rozwiązań oferowanych przez Partnerów kampanii „DOBRY MONTAŻ":

Szafka narzędziowa 33119 firmy PROLINE:

Kompleksowo wyposażona szafka narzędziowa PROLINE, oznaczona symbolem 33119, zawiera aż 250 profesjonalnych narzędzi gotowych do użycia. Ten zestaw sprawdzi się idealnie do przeprowadzania nawet bardzo skomplikowanych napraw. Powszechnie jest używany przez warsztaty mechaniczne. Jeśli jednak samodzielne naprawy wykonujemy sporadycznie, kompletowanie wyposażenia możemy zacząć od zestawu narzędziowego PROLINE 58092. Znajdziemy w nim niezbędne klucze oraz nasadki.

 

LPU 42 – dobrze ocieplona brama segmentowa firmy HÖRMANN:

Brama segmentowa o dobrej izolacyjności cieplnej. Zbudowana z segmentów o grubości 42 mm, szczelnie wypełnionych pianką poliuretanową. Dzięki temu współczynnik przenikania ciepła dla wbudowanej bramy o wymiarach 5 x 2,250 m wynosi 1,4 W/(m2K). Ale jeśli podczas montażu zastosujemy specjalny zestaw do ościeżnicy ThermoFrame firmy HÖRMANN, współczynnik przenikania ciepła osiągnie 1,2 W/(m2K).  Oferowana w wielu ciekawych wzorach, w dowolnym kolorze, a także w pięciu rodzajach okleiny Decograin.

 

LPU 67 Thermo – energooszczędna brama firmy Hörmann:

Dla inwestorów, którym zależy na utrzymaniu w garażu wyższej temperatury. Zbudowana z segmentów o grubości 67 mm z przegrodą termiczną. Współczynnik przenikania ciepła U dla pojedynczego segmentu wynosi 0,33 W/(m2K), a dla zamontowanej bramy o wymiarach 5 x 2,125 m – 1,0 W/(m2K).

Oferowana w dwóch rodzajach przetłoczeń, z elegancką powierzchnią Silkgrain w dowolnym kolorze i w trzech wariantach okleiny Decograin. Bramę warto wyposażyć w bardzo komfortowy i niezwykle bezpieczny napęd z systemem dwukierunkowego sterowania radiowego BiSecur.

 

Boczna brama segmentowa HST firmy HÖRMANN:

Brama otwiera się na bok i stanowi alternatywę dla zwykłej konstrukcji segmentowej w trudnych sytuacjach montażowych. Bardzo dobrze sprawdza się, gdy chcemy zachować wolne miejsce pod sufitem, a także w garażach o niskim nadprożu – jej montaż wymaga jedynie 95 mm wolnego miejsca. To również najlepsza konstrukcja, gdy brama stanowi jedyne wejście do garażu -  pozwala bowiem na jej częściowe otwarcie i szybkie wyprowadzenie np. roweru. Brama HST zbudowana jest z wypełnionych pianką poliuretanową paneli o grubości 42 mm.

 

źródło: POiD


wnetrza   wokol   poradnik